Η Τέχνη, σε όλες τις εκφάνσεις της, χρησιμοποιήθηκε είτε για καλό είτε για κακό από την εξουσία και με σκοπό τον τρόπο σκέψεις του κοινού μέσα από την κατασκευή μιας τεχνητής πολλές φορές και καλλωπισμένης εικόνας, διαφορετικής ως προς την πραγματικότητα. Ώστε να κινητοποιηθεί ο κοινωνικός ιστός, προκειμένου να ανυψωθεί το ηθικό, απέναντι στον χ αντίπαλο η σκοπό. ο άνθρωπος εξαρτάται από τα συστήματα συμβόλων σε βαθμό αποφασιστικό για την ίδια την επιβίωσή του ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει το χάος που μπορεί να δημιουργήσει ο αντίπαλος. Σύμφωνα με το αμερικανικό λεξικό Merriam-Webster η λέξη προπαγάνδα (propaganda) σημαίνει τη διάδοση ιδεών, πληροφοριών ή μιας φήμης με σκοπό την εξυπηρέτηση ή τη βλάβη ενός θεσμού, μιας άλλης ιδέας (σκοπού) ή ενός ατόμου. Η διάδοση ιδεών μέσω της προπαγάνδας μπορεί να υλοποιηθεί με κάθε διαδικασία και μέσο που λειτουργεί εκπέμποντας ένα μήνυμα. Η μουσική ως διαδικασία ανήκει στην παραπάνω κατηγορία, από την έκφραση απλών συναισθημάτων έως την έκφραση πολιτικών ιδεολογιών. Η ισχύς της μουσικής έγκειται στη δυνατότητα να ανακαλεί μνήμες μέσω της αναμετάδοσης ενός μηνύματος και να τις ενδυναμώνει. περίπτωση των εθνικών ύμνων, σημαντική παράμετρος είναι η επιτελεστικότητά τους, το πλαίσιο και οι συνθήκες που υπαγορεύουν κάθε φορά την ανάκρουσή τους. Ας μη ξεχνάμε πως η ανάκρουση ενός εθνικού ύμνου αποτελεί δήλωση της εθνικής ταυτότητας, ή ακόμη περισσότερο μια επιτέλεσή της. Και ο εθνικός ύμνος με μουσική υπόκρουση πάντα ακούγεται.
Η χρήση της μουσικής στον προπαγανδιστικό μηχανισμό. Είναι γενική πρόθεση του καθεστώτος να επιβάλει εντός της χώρας μια ομοιογενή μουσική ταυτότητα, και πιο συγκεκριμένα, “να δημιουργήσει ηχητικά ένα έθνος, μια μουσική πατρίδα ”η μουσική δημιουργεί έθνος και κατά τον εθνομουσικολόγο Martin Herrero, “(η μουσική) καθιστά τα μέλη μιας ομάδας αλληλέγγυα” η μουσική χρησιμοποιείται, κατά κόρον, από πολιτικές παρατάξεις ή και μεμονωμένους υποψηφίους σε περιπτώσεις, όπως οι πολιτικές εκστρατείες ή ως κεντρικό κομμάτι της επικοινωνιακής πολιτικής ενός κόμματος, προσδίδοντας, έτσι, μια «αναγνωριστική σφραγίδα»), που το καθιστά ξεχωριστό και αναγνωρίσιμο. Με όχημα την τέχνη της προπαγάνδας (η τέχνη μπορεί να είναι προπαγάνδα και η προπαγάνδα τέχνη) η παραδοσιακή μουσική, λόγω των στοιχείων μαζικότητας που διαθέτει και ως μέσο ανάδειξης της παράδοσης, κρίθηκε κατάλληλη για την τεκμηρίωση της ανωτερότητας της κάθε ομάδας.
Που αντιμετώπισε την παραδοσιακή μουσική, ως τον πυρήνα της ομαδικής ψυχής, και αυτό διότι προέρχονταν μέσα από την ψυχή της ομάδας και εξέφραζε τα εθνικά ιδανικά και αξίες. η τυραννία δεν μπορεί ποτέ να νικήσει τη δύναμη των ιδεών! Άλλα να θυμάσαι φιλέ αναγνώστη. Ο τρόπος λειτουργίας της είναι απλός. Αρκεί να βρει το σημείο φόβου στον ακροατή και το αντίστοιχο σημείο που θα νιώσει ασφάλεια. Τότε θα μεγεθύνει τον φόβο όσο περισσότερο μπορεί, παρουσιάζοντας ως μοναδική έξοδο από αυτόν μια συγκεκριμένη, καλά επιχρυσωμένη λύση στα μέτρα της.
Η διάδοση της παραπληροφόρησης έχει εξελιχθεί σε σημαντικό βαθμό εξαιτίας της ύπαρξης νέων εργαλείων, όπως είναι οι ιδιωτικές εφαρμογές συνομιλιών, οι υπηρεσίες βελτιστοποίησης μηχανών αναζήτησης ή η παραποίηση ήχων έχει γίνει πιο επιθετική. Η προπαγάνδας αναγνώστη. εξαρτάται από την προθυμία του κοινού να εμπιστευτεί ή να αποδεχτεί τις μεταδιδόμενες πληροφορίες.
Τα ελευθέρα τραγούδια βγαίνουν από τον ίδιο τον σύνολο και δεν έχουν ονόματα και αρχή προέλευσης. Αντιθέτως τα τραγούδια που έρχονται από τα κατευθυνόμενα κέντρα και τα οποία περνούν σκόπιμα και η αλληλεπίδραση μπορεί να φέρει νοητική χειραγωγηση,Φυσικά όλα τα παραπάνω μπορούν να ακούγονται στον αναγνώστη απλός θεωρίες γιαυτο θα του δώσω ένα παράδειγμα με το παραπάνω δημοσίευμα-Η τουρκική κυβέρνηση επιχείρησε να βάλει τέλος στη διαμάχη που πυροδότησε η δημοσιοποίηση ενός καταλόγου με περισσότερα από 200 τραγούδια τα οποία απαγορεύτηκαν από το κρατικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο.
Η αντιπολίτευση και ΜΜΕ κατήγγειλαν την Τετάρτη ότι το κρατικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο TRT παρέδωσε στο κοινοβούλιο έναν κατάλογο με 208 τραγούδια η μετάδοση των οποίων είχε απαγορευτεί το 2016, εκ των οποίων 142 στην τουρκική γλώσσα και 66 στην κουρδική. Μεταξύ των καλλιτεχνών που επηρεάστηκαν από την απόφαση αυτή είναι οι τραγουδίστριες Ντέμελτ Ακαλίν, Σιλά και Μπενγκιού.
Ωστόσο, το TRT αντέδρασε και σε ένα δελτίο τύπου που εξέδωσε αργότερα διαβεβαίωσε ότι αυτές οι πληροφορίες «δεν αντικατοπτρίζουν την αλήθεια» και ότι«δεν ισχύει ότι το TRT απαγορεύει καλλιτέχνες», όμως απλά τηρεί το νόμο που απαγορεύει τη μετάδοση περιεχομένων που ενθαρρύνουν το κάπνισμα, την κατανάλωση αλκοόλ ή πουπροκρίνουν την «τρομοκρατική προπαγάνδα».
«Εκ των 32.848 προγραμμάτων του TRT που αξιολογήθηκαν από ειδικούς το 2016, μονάχα δύο τηλεοπτικά προγράμματα, 30 διαφημιστικά σποτ, 8 ραδιοφωνικά σποτ και 208 μουσικά κομμάτια δεν μεταδόθηκαν ή προβλήθηκαν κι αυτό για νομικούς λόγους» συμπλήρωσε ο ραδιοτηλεοπτικός όμιλος.
Ο εκπρόσωπος της τουρκικής κυβέρνησης, Μπεκίρ Μποζντάγ, υπεραμύνθηκε σήμερα των ενεργειών του TRT διαβεβαιώνοντας ότι κάνει το «καθήκον του».
«Το να παρουσιάζεται στο κοινό κάτι που το TRT κάνει όλα τα χρόνια σαν να πρόκειται για πρώτη φορά (…) σαν να πρόκειται για ενός είδους παράνομη λογοκρισία, αποτελεί μεγάλη ανηθικότητα» επισήμανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος σε μια τηλεοπτική παρέμβαση.
Ο Ατίλα Σερτέλ, ένας βουλευτής του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP), δεν έκρυψε την οργή του την Τετάρτη σχετικά με αυτήν την υπόθεση, αναφερόμενος σε αποφάσεις που είναι παρόμοιες με εκείνες οι οποίες ελήφθησαν από τις τουρκικές Αρχές κατά το παρελθόν, έπειτα από πραξικοπήματα.
«Το TRT είχε προετοιμάσει ένα ειδικό πρόγραμμα το 2013 για τα τραγούδια που “είχαν απαγορευτεί για να μεταδοθούν” κατά τη διάρκεια της περιόδου του πραξικοπήματος. Τι θα κάνει σχετικά με τους τραγουδιστές που απαγορεύτηκαν τώρα;» διερωτήθηκε.( https://www.cnn.gr) αλλα η μουσικη μπορεί να γίνει εργαλείο προπαγάνδας και μεσώ διαδικτύου. Ας δούμε το παραπάνω δημοσίευμα,. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Wall Street Journal, το Tik Tok δε χρησιμοποιείται μόνο για ευχάριστα lipsync videos, αλλά και για πιο επικίνδυνους σκοπούς, όπως η προπαγάνδα. Συγκεκριμένα, στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι πολεμιστές της τρομοκρατικής ομάδας του Ισλαμικού κράτους, γνωστοί και ως ISIS, χρησιμοποιούν το παραπάνω κοινωνικό δίκτυο, που κατά βάση στηρίζεται σε βίντεο περιεχόμενο, για λόγους προπαγάνδας.
«Ο ρυθμός, το beat, οι υποβλητικοί και δυναμικοί στίχοι είναι ορισμένα από τα στοιχεία της πλατφόρμας, τα οποία οι νέοι θεωρούν ως ιδιαίτερα ελκυστικά» ανέφερε η Elisabeth Kendall, ειδική σε θέματα εξτρεμισμού στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. «Αυτός ο catchy ρυθμός, που έχουν αυτά τα τραγούδια, σημαίνει ότι έμμεσα ενθαρρύνει την ιδεολογία του ISIS, η οποία διαδίδεται εύκολα και μένει στη συλλογική μνήμη«.
Μάλιστα, ύστερα από το συγκεκριμένο δημοσίευμα της εφημερίδας, τα βίντεο που είχαν αναρτηθεί στην πλατφόρμα από υποτιθέμενους λογαριασμούς κατέβηκαν άμεσα. Επίσης, σε ορισμένες από αυτές τις θολές εικόνες, που τελικά αποσύρθηκαν από το Tik Tok, περιλαμβάνονταν πτώματα στους δρόμους ή και τραγούδια, τα οποία βέβαια ήταν «διανθισμένα» με ροζ καρδιές και ευχάριστα emoji που συμβόλιζαν την ειρήνη.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι το Tik Tok είναι η 3η κατά σειρά εφαρμογή με τα περισσότερα downloads για το 2018, με το 30% των χρηστών της να είναι κάτω των 18 ετών.
Πηγή. Futurism
Η μουσική, για πολλούς επιστήμονες και μουσικολόγους, αποτελεί μια ρευστή και
αμφιλεγόμενη γλώσσα. Συμφωνούν, όμως, ότι είναι ικανή να πυροδοτήσει συλλογικές
μνήμες, να δημιουργήσει «τόπους» και να ορίσει ταυτότητες. Η μουσική μπορεί να
λειτουργήσει ως σύμβολο,: Η πολιτική διάσταση της τέχνης της μουσικής,
σε ορισμένες περιπτώσεις, ξεπέρασε ακόμη και τα όρια της κατάχρησης μέσα σε ένα
ιδιαίτερα ευρύ πλαίσιο, στο οποίο αναπτύχθηκε η σχέση και η αλληλεπίδραση μουσικής και
εξουσίας. Εκτός της χρήσης της μουσικής, ως μέσο διοχέτευσης συγκεκριμένων πολιτικών
ιδεών, η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτικής ζωής σε κάθε της έκφανση Αξίζει να σημειωθεί ότι,
κατά τη ναζιστική περίοδο, η Γερμανία απέκτησε έναν μεγάλο αριθμό μουσικών οργανισμών,
προωθήθηκε η απασχόληση των μουσικών, οργανώθηκαν πολλά φεστιβάλ, με την πρόθεση
του εορτασμού της γερμανική μουσικής παράδοσης και την ανάδειξή της, ως κυρίαρχης, στην
παγκόσμια μουσική. Επίσης, η μουσική αποτέλεσε ένα σημαντικό στοιχείο των
συγκεντρώσεων και των δημόσιων εκδηλώσεων του ναζιστικού κόμματος. Συμβατή με αυτήν
την φιλοσοφία, κατάλληλη θεωρήθηκε η κλασική μουσική, ενώ ακατάλληλη κρίθηκε
ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ
Ένα πράγμα που θα πρέπει να θυμάται ο αναγνώστης, είναι ότι η μουσική χρησιμοποιείται για τελετουργικούς σκοπούς για τον ίδιο λόγο που χρησιμοποιείται και στην προπαγάνδα. Δηλαδή να συντονίσει το συμμετέχοντα τόσο ψυχικά όσο και νοητικά με τους σκοπούς του τελετουργούν. Για τους ίδιους σκοπούς υπάρχουν τα στρατιωτικά εμβατήρια, ώστε να εμψυχώσουν μέσω του ήχου και των λέξεων τους μαχητές κάθε στρατού, καθώς και στις διάφορες εκδηλώσεις, θυμηθείτε ότι πριν από τις πολιτικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε δημόσιους χώρους παίζει η κατάλληλη μουσική πριν βγει ο Χ πολιτικός να μιλήσει στο κοινό, ώστε να προετοιμαστεί ψυχικά και νοητικά το κοινό ώστε να αποδεχτεί τα όποια λεγόμενα της εκάστοτε ιδεολογίας.
Παραπέμπω τον αναγνώστη στο βιβλίο για περισσότερες πληροφορίες στο βιβλίο η ψυχολογία του όχλου. Επίσης, δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι η μουσική χρησιμοποιείται σε διαφημίσεις, ταινίες ( θυμηθείτε ότι στη κατάλληλη σκηνή παίζει το κατάλληλο θέμα).
Όλα τα παραπάνω φυσικά είναι τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για καλό και για κακό σκοπό. Το μαχαίρι όπως έχω ξαναπεί ως εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ή για να σκοτώσει ή να κόψει μια φέτα ψωμί. Δε φταίει το ίδιο το εργαλείο αλλά ο χειριστής του.
ΓΡΑΦΕΙ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ
